Sani4All talk met Jurgen Joos
Iedere maand spreken we onze franchise ondernemers en praten we over ondernemen, over de altijd zo interessante badkamerbranche en vragen we hoe dit wordt ervaren. Deze maand is het woord aan Jurgen Joos, eigenaar van Sani4All Kaatsheuvel.
We starten altijd met de vraag: Wie ben je, waar kom je vandaan:
Ik ben geboren en opgegroeid in België, in het mooiste deel van Vlaanderen, de Kempen. Op mijn 32ste ben ik verhuisd naar Nederland, daar de liefde om de hoek kwam kijken. Na een aantal jaren in Friesland te hebben gewoond, ben ik in 2014 verzeild geraakt in Noord Brabant.
Welk beroep wilde je uitoefenen toen je vroeger nog een kind was?
Als kind wilde ik van alles worden, zoals dat meestal gaat als je jong bent. Van brandweerman tot weerman, alles passeerde de revue. Tot ik er achter kwam dat je daar ook best wel wat voor moest kunnen/doen en dan vooral studie-gewijs. Toen wilde ik toch wel een andere richting uit.
Welk werk heb je gedaan voordat je de badkamers in ging?
Ik ben op mijn 16de begonnen in de bouwsector. Ik wist al snel dat in de schoolbanken zitten niets voor mij was en ik was daarnaast best goed met werken met mijn handen. Dat heb ik vooral in België gedaan, maar ook nog deels in Nederland. Wel merkte ik na verloop van tijd dat ik dit niet tot mijn pensioen zou willen doen. Er kwam wat “sleur” in het werk en ging bij mezelf te rade waar mijn volgende uitdaging dan wel zou kunnen liggen.
Wanneer besloot je badkamers te gaan verkopen en kan je ons meenemen in die tijd?
In Nederland had ik ondertussen een eigen aannemingsbedrijf en daar begon ik te merken dat ik best wel commercieel was aangelegd. Ik vond de gesprekken met de aannemers en bouwmarkten leuk om te doen en dit ging me goed af. Ik besefte me dat ik met dat deel van het werk graag verder wilde, maar dan met consumenten. En zo ben ik op een gegeven moment gestart als verkoper sanitair.
"Ze zeggen weleens, “de vent maakt de tent”. Toch klopt dit helemaal. Als verkoper moet je kunnen luisteren naar de klant, goed en gedegen advies geven en ervoor zorgen dat de klant zich thuis voelt in jouw winkel."
Daarna begon je je eigen winkel, hoe ging dat precies en wat waren de dingen waar je toen tegenaan liep?
De start van mijn eigen winkel begon eigenlijk al best snel nadat ik als sanitair verkoper was begonnen. Eens ondernemer, altijd ondernemer zegt men weleens. Nou dat bleek dan ook te kloppen, althans voor mij. Al na mijn eerste jaar als sanitair verkoper begon het ondernemerschap weer opnieuw te kriebelen maar het heeft tot 2020 geduurd voordat ik de stap echt heb gezet. Belangrijke noot hierbij: de partner moet er voor de volle 100% achter staan. Als dit niet het geval is, dan moet je het ook niet doen. Je doet het echt samen.
En wat betreft het aanlopen tegen dingen, zo heb ik het niet echt ervaren. Natuurlijk moet je veel dingen regelen, maar dat hoort bij het ondernemerschap. Als franchisenemer ben je natuurlijk afhankelijk van je franchisegever, zeker bij de opstartfase van een nieuwe winkel. Ik moet zeggen dat dat allemaal best vlot liep. Sani4All heeft wat dat betreft een goed en duidelijk concept waarbij aan de voorkant alles goed is geregeld en op mekaar is afgestemd. Dit laatste zorgt er mede voor dat je vanaf de eerste dag wordt ondersteund en dat je niet tegen onverwachte zaken aanloopt.
Wat zou je anders gedaan hebben?
Het enige wat ik anders zou hebben gedaan, is veel eerder starten met een winkel bij Sani4All!
Waarom wilde je graag ondernemer worden en wat betekent ondernemen voor jou?
Ondernemen krijg je, denk ik, van huis uit wel wat mee. Ook mijn vader was ondernemer. Ik ben iemand die van uitdagingen houdt in het leven. Ik noem het bewust geen risico’s, want die neem ik zo min mogelijk. Wat betreft het starten van een eigen winkel bij Sani4All, is voor mij dus een uitdaging en geen risico, zolang je maar op voorhand weet waar je aan begint en wat je kan verwachten. Dat weet/wist ik bij Sani4All en vandaar de nieuwe uitdaging die ik in 2021 ben aangegaan.
Wat is volgens jou de meerwaarde van een franchise formule?
De meerwaarde zit hem vooral in de naamsbekendheid (landelijk). De grootte van de formule zorgt er ook voor dat we tegen scherpe prijzen kunnen inkopen. Daardoor kunnen wij als franchisenemers ook tegen een scherpe prijs kwalitatief hoogstaand sanitair verkopen aan de klant. De klant is hier eigenlijk spekkoper. Daarnaast is een voordeel dat de marketing goed wordt geregeld vanuit het hoofdkantoor voor elke vestiging.
Wat maakt jouw winkel nou zo leuk of anders dan andere winkels?
Een belangrijk item bij ons in de winkel is de diversiteit aan badkameropstellingen. Elke badkameropstelling heeft een eigen stijl en/of kleurstelling en met een prijskaartje waarbij elke klant wel zijn of haar gading kan vinden. Deze opstellingen zijn ook te vinden op de Sani4All website. Dit alles maakt het voor de klant een stuk gemakkelijker en overzichtelijker. Tegenwoordig kijken klanten eerst online voordat ze naar de winkel komen. Als zij hun droombadkamer op onze website hebben gezien en deze dan ook nog eens in de showroom in het echt kunnen bekijken, dan is dat echt een meerwaarde voor de klant. Hetzelfde geldt ook voor de toiletopstellingen.
En natuurlijk de adviseurs/verkopers. Ze zeggen weleens, “de vent maakt de tent”. En dit bedoel ik ook natuurlijk voor onze vrouwelijke collega’s zijn die de tent maken! Toch klopt dit helemaal. Als verkoper moet je kunnen luisteren naar de klant, goed en gedegen advies geven en ervoor zorgen dat de klant zich thuis voelt in jouw winkel. En daar hoort ook bij dat je de klant “een neen” moet kunnen verkopen als jij als verkoper/adviseur weet dat iets niet past of dat de kleuren bv. niet matchen. Uit eigen ervaring weet ik dat klanten dit erg appreciëren en dat hierdoor een wederzijds vertrouwen ontstaat.
Dit alles maakt, dat Sani4All net dat stapje meer doet: Meer aandacht wensen van de klant schenken, de showroom klopt, en we bieden opties voor elk budget. En dit geldt zeker ook voor Sani4All Kaatsheuvel, dat is gewoon thuiskomen.